Regnskabsprogram

VÆLG DET RIGTIGE REGNSKABSPROGRAM

Hvad er et regnskabsprogram? 

Et regnskabsprogram er et program, der gør bogføring og regnskab enklere og mere overskueligt at håndtere for virksomheder. Alle data, oplysninger og bilag samles ét sted, hvilket gør det nemmere at få et samlet overblik over virksomhedsøkonomien. Digitale regnskabsløsninger er blevet mere relevante end nogensinde før. Den nye bogføringslov pålægger således danske virksomheder at bogføre digitalt inden for de næste par år. Derfor kan du med fordel benytte dig af et digitalt regnskabssystem. Det gør bogføringen enklere at udføre, så du har de bedste forudsætninger for at indberette årsrapporter uden fejl.
 
Med hjælp fra gode programmer kan du endda spare vigtige ressourcer, som du kan bruge i andre dele af den daglige drift af din virksomhed. Der er efterhånden et utal af bogføringsløsninger, så det rigtige valg afhænger i høj grad af din virksomheds størrelse og behov. 
 

Sådan anvender du et digitalt regnskabsprogram

Digitale programmer kan både fås som online- og offlineløsninger. Onlineløsninger er klart mest populære. Med onlineprogrammer kan du mod månedlig betaling tilgå programmet og dine regnskaber digitalt, og i de fleste programmer kan oplysninger ligeledes deles med din revisor. Fordelen ved et onlineprogram er, at du altid har en back-up i skyen, hvis uheldet skulle være ude. 

Funktionerne i et regnskabsprogram er talrige, og de varierer fra program til program. Foruden selve bogføringen kan programmerne bl.a. foretage automatisk fakturering, gemme bilag på tidligere betalinger og behandle tal, så de kan indsendes til SKAT. Nogle programmer gør det muligt at momsindberette, udregne nøgletal, lave resultatopgørelse, lave EAN-fakturering mv.

Fælles for de fleste digitale regnskabsløsninger er, at de er brugervenlige og intuitive i deres design, så de er lette at betjene, hvis man har et grundlæggende kendskab til bogføring. 

Hvilket program skal man vælge?

Det er svært at svare på, fordi det rigtige regnskabsprogram afhænger helt og holdent af dine regnskabsbehov. Der er ingen grund til at købe versionen med en masse funktioner, hvis det ikke er noget, du i sidste ende har behov for.

Virksomheder er underlagt en række krav, som afhænger af deres regnskabsklasse. I mindre virksomheder med beskedne regnskabskrav og -behov kan det for eksempel være tilstrækkeligt med de billigere eller endda gratis udgaver af programmer som Billy og Dinero. Man kan altid opgradere til en mere avanceret version, hvis ens regnskabsbehov ændrer sig. I større virksomhed med mere omfattende regnskabsbehov kan en dyrere og mere avanceret udgave være bedre til formålet. Programmet E-conomic er ligeledes en særdeles populær løsning med avancerede funktioner. 

Få hjælp til regnskabet fra RH Revision 

Nogle virksomheder kan selv håndtere deres regnskaber med digitale programmer. For andre virksomheder er behovene imidlertid mere omfattende og ressourcekrævende. I så fald kan man rette henvendelse til en revisor. RH Revision er et statsautoriseret revisionsselskab, som har erfaring med at føre regnskab og bogføring for virksomheder, og som vægter kvalitet og service højt. Kontakt os for et uforpligtende tilbud.